Wij streven ernaar onze verpakkingen continu te verbeteren

Tot nu toe is er geen perfecte oplossing voor de verpakkingen van al onze producten. Onze producten zijn vrij van synthetische conserveermiddelen, maar hierdoor hebben ze wel extra bescherming nodig. Hierdoor hebben we minder verpakkingsopties dan producenten die wél gebruikmaken van synthetische conserveermiddelen. We werken er hard aan om onze verpakkingen nog beter te maken, om de impact op het milieu te verminderen.

Waarom we onze producten verpakken

Een gezichtscrème moet goed aanvoelen, lekker ruiken en een langdurig effect hebben. Maar aan al die eisen voldoen is niet zo eenvoudig. Dat komt omdat we bewust afzien van het gebruik van synthetische conserveermiddelen. We gebruiken voornamelijk natuurlijke ingrediënten zoals pure plantaardige oliën en etherische oliën, die zeer gevoelig zijn, vooral voor zuurstof. Een goede verpakking zorgt ervoor dat de oliën niet worden blootgesteld aan zuurstof, waardoor ze langer houdbaar zijn. Het voorkomt ook de verdamping van vluchtige stoffen, zoals geurstoffen.

Minder slecht is niet echt goed

We werken voortdurend aan het verbeteren van de ecologische duurzaamheid van onze verpakkingen. In een ideale wereld zou onze verpakking 100% composteerbaar zijn en onze producten optimaal beschermen. Momenteel gebruiken we verschillende materialen, afhankelijk van de productvereisten, elk met zijn eigen voor- en nadelen. Via het pakketrecyclinginitiatief ‘’Forum Rezyklat’’ hebben we de krachten gebundeld met andere bedrijven om te onderzoeken hoe plastic uit huishoudelijk afval kan worden gerecycled tot voedsel- en cosmeticaverpakkingen.

Voor een mooie en gezonde wereld moeten we duurzaam handelen.'

Welke soorten verpakkingen gebruiken we?

Weleda gebruikt verschillende materialen voor de verpakkingen. Ongeveer 60% is gemaakt van glas, 15% van aluminium en de rest van onze verpakkingen is gemaakt van verschillende kunststoffen. Onze verpakkingen moeten veel doen om de gevoelige inhoud te beschermen. Glas, aluminium en kunstof - elk verpakkingsmateriaal heeft zijn voor-en nadelen, die voor elk afzonderlijk product moeten worden afgewogen.

Gerecycled glas

Voordelen:

  • Glas kan eindeloos worden gerecycled zonder kwaliteitsverlies;
  • Glas is niet reactief en biedt een zeer goede barrière, bijvoorbeeld tegen zuurstof.

Nadelen:

  • Glas is veel zwaarder dan plastic of aluminium, dus een hoger CO2-verbruik tijdens transport;
  • Glas kan breken, wat vooral gevaarlijk kan zijn in de badkamer of in de babykamer.

Plastic

Voordelen:

  • Plastic is licht van gewicht, wat een lager CO2-verbruik betekent tijdens de transport;
  • Er is een goed recyclesysteem voor plastic in Nederland en België; 
  • Plastic is veilig materiaal om te gebruiken. Het kan niet breken; 
  • Het aandeel van gerecycled plastic wordt continu verhoogd;
  • Plastic is gemakkelijk in gebruik, je krijgt bijvoorbeeld crème moeilijker uit glas. 

Nadelen:

  • Beperkte beschikbaarheid van hoge kwaliteit gerecycled plastic;
  • Niet alle plastic is recyclebaar;
  • Beperkt recyclebaar,plastic verliest snel aan kwaliteit;
  • Als de consument plastic niet recyclet is er risico op vervuiling van de natuur.

Aluminium

Voordelen:

  • Zeer goed recyclebaar
  • Volledig leeg te drukken, dus het product kan helemaal 'op' gemaakt worden 
  • Door aluminium kan geen zuurstof naar binnen. Dat is belangrijk voor producten waarin geen synthtische conserveringsmiddelen gebruikt worden. 

Nadelen:

  • De productie van aluminium kost veel energie. Bauxietwinning vervuilt het milieu.
  • Aluminium tubes kunnen breken bij het vouwen.

Wat we tot nu toe hebben bereikt

Skin Food Body Butter is nu verkrijgbaar in een glazen pot. We hebben het aandeel gerecycled plastic in de verpakkingen van onze deodoranten verhoogd. Veel van onze andere producten worden ook geleverd in verpakkingen met een hoog aandeel aan gerecycled plastic. Onze Weleda Calendula Verzorgende Olie wordt nu bijvoorbeeld geleverd in een fles die voor 97% is gemaakt van gerecycled plastic (exclusief dop en etiket).