Weleda Benelux maakt gebruik van cookies. Dit doen we om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren. We gaan echter zorgvuldig om met alle informatie en respecteren hierbij steeds je privacy. Meer informatie over ons privacy-beleid lees je in de Algemene voorwaarden.

 


Weleda AG

Ubicenter A, Philipssite 5, Bus 25
B-3001 Leuven
België


Geef jezelf een weldadige sportmassage!

Sportmassages zijn niet alleen voor topatleten. Iedereen die actief beweegt of regelmatig sport heeft er baat bij om de spieren in een goede conditie te houden. Wanneer je intensief gaat bewegen, vraag je immers heel wat van je spieren. Ze worden steeds opnieuw uitgedaagd en gestrekt tot het uiterste. Dit maakt je spieren sterk, maar ook kwetsbaar voor blessures. Door je spieren voor en na het sporten goed te verzorgen, help je overbelasting en blessures te voorkomen.

Geef je spieren dus op tijd voldoende rust en masseer ze op de juiste manier: voor en na het sporten. Een effectieve sportmassage is gebaseerd op de technieken van de traditionele massage en bestaat uit 2 onderdelen: de voorbereidende massage voor het sporten en de herstelmassage erna. Precies zoals de warming up en de cooling down bij je training horen.

Warming up: 5 stappen voor het sporten

Voor het sporten maak je je spieren warm en soepel met energieke, snelle bewegingen. Hierdoor gaat het bloed sneller stromen en worden de spieren voorbereid op intensieve(re) inspanningen, met minder risico op blessures.

Stap 1

Verdeel wat Arnica Massageolie in je beide handpalmen en wrijf deze goed tegen elkaar. Je ervaart meteen het verwarmende effect van de olie. Zet je rechterbeen op een stoel en masseer je onderrug en billen met cirkelvormige bewegingen. Vervolgens masseer je het dijbeen en daarna het onderbeen tot aan de enkel. Gebruik beide handen om stevig over het been te wrijven met cirkelvormige bewegingen in verschillende richtingen.

 

Stap 2

Masseer nu je onderrug en billen nog eens, dit keer met een zacht knedende beweging. Vervolg deze beweging met twee handen op de buitenkant en de binnenkant van je dijbeen en tenslotte via het scheenbeen, de kuit naar beneden tot aan je enkel en je achillespees.

 

Stap 3

Vorm een kommetje met je rechterhand en tik zachtjes en ritmisch over de gehele lengte van je rechterbeen, van de billen, via het dijbeen en de kuit tot net boven de enkel.

 

Stap 4

Wissel van been. Masseer je linkerbeen zoals bij stap 1, 2 en 3. Het duurt enkele minuten om elk been volledig te masseren, maar omdat je lichaam op deze manier extra wordt voorbereid, is deze tijd zeker goed besteed.

 

Stap 5

Ga je hardlopen of fietsen, denk er dan aan om ook je schouders en armen te masseren met dezelfde techniek en bewegingen. Nu ben je helemaal klaar voor je work out!

Cooling down: 5 stappen na het sporten

Het is heerlijk om na het sporten een ontspannende en verkwikkende douche te nemen met Arnica Sport Douchegel. Nu hebben je spieren behoefte aan lichtere, tragere bewegingen om de spanning los te laten en de bloedsomloop te stimuleren.

Stap 1

Wrijf wat Arnica Massageolie warm tussen je handen. Dit keer masseer je zoals bij stap 2 van je warming up, maar nu werk je van beneden naar boven. Zet je rechterbeen weer op een stoel. Start bij de enkel met een zacht knedende beweging en ga vervolgens omhoog over het scheenbeen of de kuit naar je dijbeen, billen en onderrug.

 

Stap 2

Herhaal deze licht knedende massage enkele keren. Begin steeds bij de enkel, maar verminder systematisch de druk. Eindig met een lange strijkende beweging over je been.

 

Stap 3

Wissel weer van been en herhaal stap 1 en 2 ook voor je linkerbeen.

 

Stap 4

Masseer ook je schouders en armen met dezelfde techniek.

 

Stap 5

Ga ontspannen liggen op je rug op een sportmatje of andere zachte ondergrond. Je benen liggen gestrekt en ontspannen op de mat. Leg je handen samen op je buik en adem verschillende keren diep en rustig in en uit vanuit je buik. Voel hoe op het ritme van je ademhaling je handen omhoog en omlaag gaan. Door zo een paar minuten te liggen, bevorder je een gezonde bloedcirculatie in de benen en ondersteun je het herstel van je spieren.