Weleda Benelux maakt gebruik van cookies. Dit doen we om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren. We gaan echter zorgvuldig om met alle informatie en respecteren hierbij steeds je privacy. Meer informatie over ons privacy-beleid lees je in de Algemene voorwaarden.

 


Weleda Benelux SE

Ubicenter A, Philipssite 5, Bus 25
B-3001 Leuven
België


Voeding tijdens je zwangerschap

Eten tijdens de zwangerschap

Gezond eten is tijdens de zwangerschap het beste dat je kunt doen voor jezelf én voor je baby. Wat jij eet, is nu ook de bron van voeding voor je kind. Verstandige keuzes in voeding helpen hem in zijn ontwikkeling.

 

5 belangrijke tips om gezond te eten tijdens je zwangerschap

1) Eet voldoende vitaminen en mineralen 

Donkergroene groenten bevatten vitamine A, ijzer en foliumzuur: stoffen die erg belangrijk zijn tijdens de zwangerschap. Vitamine C zit in de meeste vruchten en groenten. Dit helpt je lichaam om ijzer uit voeding op te nemen en zo het tandvlees van jou en je baby gezond te houden.  

 

2) Zorg voor je dagelijkse portie proteïnen 
Proteïnen vormen als het ware de legoblokken waarmee het nieuwe leven in je buik gebouwd wordt. Maar als je zwanger bent, heb je het zelf ook in ruime mate nodig. Eet dagelijks drie à vier porties proteïnen. Dat lijkt misschien veel, maar met een stukje kippenborst, twee potjes yoghurt, een paar lepels tofu en een ei ben je er al.  

 

3) Kies voor vezels en volle granen 
Volle granen zoals bruine rijst, tarwe en rogge leveren vitamine B en mineralen zoals ijzer, selenium en magnesium. Een bord havermout, een kom muesli of een volkoren boterham geven je ’s morgens de energie die je nodig hebt. De vezels in volkoren granen helpen om verstopping (ook wel constipatie genoemd; een veelvoorkomend probleem tijdens de zwangerschap) te voorkomen.  

 

4) Denk eraan voldoende calcium te eten 
Je kindje groeit en werkt hard aan de opbouw van zijn lichaam. Om hem een goed bottenstelsel en sterke tandjes te geven, heb je onder meer kalk nodig. Calcium of kalk zit vooral in melkproducten, maar je vindt het bijvoorbeeld ook in sardientjes in blik (met de graten). Door je voeding van voldoende calcium te voorzien, zorg je er ook voor dat jouw bottenstelsel en gebit niet onder de zwangerschap hoeven te lijden.  

 

5) Kies voor vis, rijk aan omega-3-vetzuren 
Vis is een rijke bron aan de omega-3-vetzuren EPA en DHA. Dit zijn essentiële vetzuren, wat betekent dat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Omega-3-vetzuren moeten dus uit de voeding komen. Visvetzuren zijn extra belangrijk als je zwanger bent. Ze stimuleren de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van je baby. Door twee keer per week vette vis te eten, krijg je voldoende omega-3 binnen. Vermijd roofvissen zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Deze vissen kunnen veel kwik en dioxines bevatten. Tonijn uit blik kun je wel eten, net als zalm en haring. Sardientjes zijn een heel goede keuze, zij bevatten veel omega-3 en haast geen kwik.  

 

Vegetarisch en zwanger, waar kun je op letten?

Als vegetariër is het wat moeilijker om een volwaardig dieet tijdens je zwangerschap samen te stellen, maar het kán wel. Je kunt in je behoefte aan eiwitten voorzien door zuivelproducten als melk, kaas en eieren te eten. Volle granen, bonen en vleesvervangers als tofu en tempé vormen ook een goede aanvulling.  Belangrijk is dat je als je zwanger bent voldoende vitamine B, ijzer en omega-3 binnenkrijgt. Vitamine B-12 zit alleen in dierlijke producten, dus heb je waarschijnlijk een voedingssupplement nodig. Mogelijk heb je ook extra ijzer nodig en er bestaat een kans op een tekort aan omega-3. Je kunt met je verloskundige, huisarts of gynaecoloog het gebruik van voedingssupplementen bespreken.

 

Wat kun je beter niet eten als je zwanger bent?

De zwangerschap is geen goede periode om rauw vlees of rauwe vis te eten. Laat ook rauwe melk, kaas gemaakt van rauwe (ongepasteuriseerde) melk en rauwe eieren staan. Bak, braad of stoom vis en vlees volkomen gaar. Zo verminder je de kans op toxoplasmose en listeria, aandoeningen die je baby kunnen schaden.

Zwanger en koffie

De verslavende opkikker koffie bevat cafeïne. En deze stof heeft een effect op je ongeboren baby. Drink je veel koffie, dan wordt ook je baby wakker en actief. Bovendien toont wetenschappelijk onderzoek aan dat het drinken van veel koffie per dag de kans vergroot op een miskraam en op groeivertraging van de baby. De laatste 3 maanden van de zwangerschap is je lichaam minder goed in staat om cafeïne af te breken. Hierdoor blijft de koffie langer in je bloed; je baby drinkt er dus volop van mee. Matig daarom je koffiegebruik tot maximum 2 à 3 koppen per dag. 

Meer weten?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en mis voortaan niets meer van Weleda! Je verneemt als eerste welke nieuwe producten we op de markt brengen en ook over heel wat andere zaken houden we je op de hoogte.

 

 

 

 

Klik hier om je aan te melden.

 

Houdt de huid soepel en helpt striemen voorkomen
100 ml
€15.99
Koop nu
Milde reiniging voor de gevoelige huid
75 ml
€9.99
Koop nu
Zachte verzorging voor de gevoelige, droge huid
30 ml
€14.99
Koop nu
Intensieve verzorging voor de gevoelige huid
50 ml
€15.99
Koop nu