Weleda Benelux maakt gebruik van cookies. Dit doen we om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren. We gaan echter zorgvuldig om met alle informatie en respecteren hierbij steeds je privacy. Meer informatie over ons privacy-beleid lees je in de Algemene voorwaarden.

 


Weleda Benelux SE

Ubicenter A, Philipssite 5, Bus 25
B-3001 Leuven
België


Spierpijn

Wat is spierpijn?

Spierpijn wordt vaak in verband gebracht met sportprestaties, maar ook na een dag hard werken in de tuin of een lange wandeling kun je last krijgen van je spieren. Meestal krijg je spierpijn na een inspanning waaraan je spieren niet gewend zijn. Bij het sporten is het vaak ook het gevolg van onvoldoende opwarming vooraf.

 

Spierpijn kun je op twee manieren ervaren. Vroege spierpijn voel je tijdens of vlak na een inspanning en wordt gekenmerkt door een brandend gevoel. Dit is het gevolg van een opstapeling van melkzuur in de spieren. Deze afvalstof wordt normaal door de lever afgebroken, maar bij een te grote inspanning ontstaat een ophoping die verzuring veroorzaakt.

 

Bij verlate spierpijn krijg je pas 24 tot 48 uur na de inspanning last. In dat geval is er sprake van kleine scheurtjes in je spiervezels waardoor de spieren pijnlijk en stram aanvoelen en tijdelijk minder belasting aankunnen. Deze scheurtjes zijn meestal niet schadelijk voor het lichaam. Ze zorgen ervoor dat extra spiervezels worden aangemaakt zodat je voorbereid bent op een volgende belasting. Verlate spierpijn treedt vooral op in situaties waarbij de spieren uitgerekt werden tijdens de inspanning, bijvoorbeeld wanneer je te voet een berg afdaalt. 

Wat zijn de oorzaken van spierpijn?

Wat zijn de oorzaken van spierpijn?

Spierpijn kan heel wat verschillende oorzaken hebben. Hierbij denken we spontaan aan sport of beweging, maar er zijn ook andere situaties die tot spierpijn kunnen leiden.

 

Dit zijn de belangrijkste oorzaken van spierpijn:

1. Overbelasting
Overbelasting betekent dat je spieren meer inspanningen hebben moeten leveren dan ze aankunnen of gewend zijn. Dit kan bij het sporten gebeuren, maar bijvoorbeeld ook bij het tillen van een zwaar voorwerp.

 

2. Onvoldoende opwarming
Begin je onvoorbereid aan een inspanning, dus zonder je spieren op te warmen, dan is de kans groot dat je vroeg of laat spierpijn zal ervaren.

 

3. Onvoldoende stretching
Na het sporten is het belangrijk om de inspanning langzaam af te bouwen en goed te stretchen. Doe je dit niet, dan krijgt je lichaam niet de kans om zich opnieuw aan te passen aan de nieuwe rustsituatie en kan je spierpijn krijgen.

 

4. Verkeerde (zit)houding
Wie een verkeerde lichaamshouding heeft of gedurende een lange tijd in dezelfde houding zit, bijvoorbeeld bij een zittend beroep of een lange autorit, kan na verloop van tijd spierpijn ervaren. Meestal doet dit zich voor in de hals, schouders en bovenrug. Als gevolg van de verkeerde of langdurige houding wordt een spanning in de rug gecreëerd die er onder andere voor zorgt dat de spieren verkrampen.

 

5. Stress
Als je stress ervaart, dan krimp je vaak zonder het te beseffen in elkaar. Dit is een reactie van je lichaam om zich voor te bereiden op een eventuele actie. Bij een langdurige stresssituatie gaan je spieren verkrampen en kunnen ze stijf en pijnlijk aanvoelen.

 

6. Ziekte
Bepaalde ziekten gaan gepaard met spierpijn. De belangrijkste voorbeelden hiervan zijn griep of een verkoudheid. Net zoals melkzuur zich opstapelt in de spieren na het sporten, zullen bij ziekte de afweerstoffen die het lichaam aanmaakt in hoge concentraties aanwezig zijn in de spiercellen en hierdoor de pijnreceptoren activeren.

Tips tegen spierpijn

Tips tegen spierpijn

Spierpijn mag dan vervelend zijn; in de meeste situaties is het prima te voorkomen. Om spierpijn te voorkomen volstaat het om een aantal tips in acht te nemen en vooral bij het sporten te zorgen voor een goede voorbereiding en nazorg.

 

De 5 belangrijkste tips tegen spierpijn:

1. Zorg voor een goede opwarming
Ga je sporten of heb je een andere flinke inspanning voor de boeg, zorg er dan eerst voor dat je opgewarmd bent door bijvoorbeeld een aantal minuten pas op de plaats te lopen en wat dynamische rekoefeningen uit te voeren. Hierdoor wordt de bloedcirculatie versneld en komt er meer zuurstof in de spieren terecht, waardoor ze beter voorbereid zijn op de prestatie die ze zullen moeten leveren. Zo zal je niet alleen spierpijn voorkomen maar verklein je ook de kans op blessures.

 

2. Bouw de inspanning geleidelijk af en doe rekoefeningen
Zeker bij een inspanning waarbij je hartslag omhoog gaat, is het belangrijk om dit gedurende een kwartiertje af te bouwen en niet meteen te gaan rusten. Zo krijgt je lichaam de kans zich te herstellen en geleidelijk aan te wennen aan de rustsituatie. Door rekoefeningen te doen stimuleer je de bloedcirculatie in de spieren, wat dan weer helpt om de afvalstoffen in de spieren af te voeren en spierpijn te voorkomen.

 

3. Respecteer de grenzen van je lichaam
Of het nu gaat om een sporttraining, een lange wandeling of een klus in huis: je lichaam heeft grenzen en het is beter om die niet te overschrijden. Daarom is het verstandig om je bij het sporten te laten begeleiden en een haalbaar trainingsschema te volgen. Dat betekent ook dat je voldoende tijd moet inlassen tussen de verschillende trainingen.

 

Bij elke fysieke inspanning is de gouden regel dat pijn een signaal is om te stoppen: op die manier geeft je lichaam aan dat de grens bereikt is. Ga je hier overheen, dan vergroot je de kans op spierpijn of blessures.

 

4. Masseer je spieren voor én na de inspanning
Ook massage is een uitstekende manier om spierpijn te voorkomen. Gebruik hiervoor een verwarmende olie op basis van Arnica, een kruid dat bekend staat om zijn herstellende invloed bij stijve en gevoelige spieren. Door je spieren zowel voor als na het sporten met deze olie in te masseren, wordt de doorbloeding gestimuleerd waardoor ze ontspannen en soepel aanvoelen.

 

5. Toch spierpijn? S.O.S Arnica!
Is het toch ergens fout gegaan, dan kan je spierpijn verminderen door de plaats waar het pijn doet zo snel mogelijk te behandelen met een gel op basis van Arnica-extract. Dit heeft direct een verkoelende invloed op je huid. Bovendien bevordert het extract van de Arnica-plant de doorbloeding van je huid, waardoor zuurstof en voedingsstoffen sneller naar de betreffende plek in je lichaam worden gevoerd en afvalstoffen versneld worden afgevoerd.

 

Bij langdurige spierpijn als gevolg van een overbelasting kan je een zalf op basis van Arnica gebruiken. Bij eerder chronische verschijnselen zoals ochtendstijfheid of schouder- en nekpijn is een balsem aanbevolen. Raadpleeg altijd een arts indien de pijn niet overgaat of na enkele dagen erger wordt.

Meer weten?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en mis voortaan niets meer van Weleda! Je verneemt als eerste welke nieuwe producten we op de markt brengen en ook over heel wat andere zaken houden we je op de hoogte.

 

Klik hier om je aan te melden.

Verwarmt en ontspant de spieren
100 ml
€11.99
Koop nu
Verwarmt en ondersteunt het herstel van stijve en gevoelige spieren
25 g
€7.99
Koop nu