Weleda Benelux maakt gebruik van cookies. Dit doen we om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren. We gaan echter zorgvuldig om met alle informatie en respecteren hierbij steeds je privacy. Meer informatie over ons privacy-beleid lees je in de Algemene voorwaarden.

 


Weleda AG

Ubicenter A, Philipssite 5, Bus 25
B-3001 Leuven
België


Slecht slapen

Wanneer spreken we van slecht slapen?

Iedereen wordt ’s nachts wel eens wakker, en de ene ochtend voelen we ons beter uitgerust dan de andere. Dit hoeft nog niet onder de noemer ‘slecht slapen’ te vallen. Wanneer je echter structureel moeite hebt met inslapen of elke nacht op hetzelfde tijdstip wakker wordt en moeilijk weer in slaap komt , is er mogelijk wel een probleem.

 

Gedurende een langere periode slecht slapen heeft immers gevolgen voor de levenskwaliteit. Tijdens de nachtrust verwerken we alle indrukken die we overdag hebben opgedaan. Onderzoekers hebben aangetoond dat mensen die niet genoeg slaap krijgen een minder goed werkend geheugen hebben, minder goed in staat zijn logisch na te denken en grotere problemen hebben om besluiten te nemen. De uitdrukking ‘ergens een nachtje over slapen’ mag je dus vrij letterlijk nemen.

 

Bovendien doen we tijdens onze slaap weer energie op. Een gebrek aan slaap zal er dus voor zorgen dat je je moe en lusteloos voelt en dat je natuurlijke weerstand verlaagt, waardoor je  vatbaarder bent voor ziekten.

 

Vaak is een bepaalde gebeurtenis in het leven de oorzaak van slecht slapen. Ook je levensstijl kan hierbij bepalend zijn. Mensen die helemaal niet kunnen slapen zonder een aanwijsbare oorzaak, lijden mogelijk aan een slaapstoornis. In dergelijke gevallen is het altijd raadzaam om een arts te raadplegen.

Oorzaken van slecht slapen

Slecht slapen kan heel wat verschillende oorzaken hebben. Zelf kan je er misschien niet altijd meteen de vinger op leggen. Toch is het belangrijk om te weten waar het probleem vandaan komt, want alleen dan kan je werken aan een oplossing.

 

Dit zijn de belangrijkste oorzaken van slecht slapen

1. Een ingrijpende gebeurtenis in je leven
De geboorte van een kind, een huwelijk, sterfgeval of verhuizing: elke gebeurtenis die een enorme impact heeft op je leven, kan ervoor zorgen dat je tijdelijk slecht slaapt. Wanneer er zich een grote verandering voordoet, ook als dit positief is, heb je meer indrukken te verwerken dan anders. Je brein maakt dan soms ‘overuren’, waardoor je ’s nachts wakker wordt of moeilijk kan inslapen.

 

2. Stress
Wanneer je last hebt van stress , komt het hormoon cortisol vrij. Dit hormoon zorgt ervoor dat dat de bloedsuikerspiegel omhoog gaat, zodat er voldoende energie is om snel op te treden bij gevaar. Cortisol houdt je dus wakker, waardoor de negatieve gedachten die stress veroorzaken vrij spel krijgen.

 

3. Gebrek aan ritme en regelmaat
Wie geen vast tijdstip hanteert om naar bed te gaan, of elke dag op een ander uur opstaat, zal snel merken dat dit ten koste gaat van een goede nachtrust. Iedereen heeft immers een natuurlijk bioritme. Dat bepaalt o.m. hoeveel slaap je nodig hebt, en of je een ochtend- of avondmens bent. Het is belangrijk om je eigen bioritme te kennen en dit te respecteren. Wie tijdens de werkweek vroeg uit de veren moet, doet er dus goed aan om in het weekend niet te lang uit te slapen.

 

4. Voeding en levensstijl
Voeding kan ook een belangrijke boosdoener zijn bij slecht slapen. Zo drink je beter geen cafeïne na 15 uur. Ook zwaar tafelen laat op de avond zal de nachtrust verstoren en ook ‘s avonds alcohol drinken kan de slaap verstoren. Vaak slaap je er wel goed van in, maar de kans is groot dat je na enkele uren al wakker wordt en moeilijk weer in slaap valt.

 

Ook een gebrek aan beweging kan een oorzaak zijn van slecht slapen. Om goed te kunnen slapen, moeten lichaam en geest ’s avonds immers moe zijn. Wie te weinig lichaamsbeweging heeft overdag, kan daarom moeite hebben met slapen. Vermijd echter intensief sporten laat op de avond: ook dan is je lichaam nog ‘te wakker’ en zal je moeilijk inslapen.

 

5. Omgevingsfactoren
Slaap je op een slechte matras, of is je slaapkamer te warm of heeft deze te weinig frisse lucht? Komt er teveel licht de kamer binnen, of heb je last van lawaai uit de omgeving? Deze en andere omgevingsfactoren kunnen erg bepalend zijn voor je slaap. Meestal zijn ze ook goed te verhelpen.

 

6. Lichamelijke klachten of ongemakken
Het spreekt vanzelf dat pijn of ziekte een impact heeft op je slaap. Bepaalde klachten zoals hoofd- of tandpijn worden nog erger wanneer je neerligt. Ook medicatie die je neemt bij ziekte kan de slaap verstoren.

Wat zijn de gevolgen van slecht slapen?

De slaap heeft een belangrijke herstellende functie voor ons organisme. Slecht slapen heeft dus gevolgen voor lichaam en geest. Eén slechte nacht hoeft nog niet voor problemen te zorgen, maar slaap je gedurende een langere tijd minder goed, dan zal dit een impact hebben op de manier waarop je overdag functioneert.

 

Dit zijn de belangrijkste gevolgen van slecht slapen

1. Je voelt je moe en prikkelbaar.

2. Je ondervindt concentratieproblemen en kan moeilijk beslissingen nemen. Op langere termijn kan er zelfs sprake zijn van geheugenproblemen en cognitieve achteruitgang.

3. Tijdens je slaap maakt je cytokine aan, een hormoon dat infecties bestrijdt en je minder vatbaar maakt voor verkoudheden en de griep. Wie te weinig slaapt heeft dus een verlaagde weerstand  en is gevoeliger voor ziektekiemen.

4. Slecht slapen ondermijnt je metabolisme. Onderzoekers hebben vastgesteld dat het lichaam dan meer leptine produceert, een hormoon dat de eetlust opwekt. Wist je dat je maar liefst 5 kilo kan aankomen in een jaar tijd als gevolg van een slechte nachtrust?

5. Kinderen die gedurende een langere tijd slecht slapen kunnen hierdoor een groeiachterstand oplopen. Het groeihormoon somatropine wordt namelijk grotendeels tijdens de slaap aangemaakt.

Hoeveel slaap heb je nodig?

De enige die kan inschatten hoeveel slaap je nodig hebt, ben jijzelf. De slaapbehoefte verschilt namelijk van persoon tot persoon, en dit verandert ook met de leeftijd. Pasgeborenen slapen zo’n 16u per dag, terwijl een volwassene gemiddeld 7 à 8 uur slaapt. Ouderen slapen vaak nog minder. Vrouwen slapen doorgaans ook wat meer dan mannen. Grof geschat brengen we dus ongeveer een derde van ons leven slapend door.  Om te bepalen of je goed en voldoende slaapt, is het belangrijk om te kijken naar de kwaliteit van je nachtrust en of je uitgerust wakker wordt. Het tijdstip waarop je onder de wol kruipt of opstaat en de duur van je slaap is minder belangrijk.

Tips om beter te slapen

De eerste stap om beter te slapen is nagaan wat de oorzaak is van je slechte nachtrust. Als dit te maken heeft met een bepaalde gebeurtenis in je leven, is het soms beter om tijdelijk te accepteren dat je wat minder goed slaapt en erop te vertrouwen dat dit na verloop van tijd weer goed komt. Daarnaast zijn er een aantal praktische tips die je kunnen helpen om beter te slapen.

 

1. Zorg voor een optimale slaapomgeving
Ga na of je bed, matras en hoofdkussen van goede kwaliteit zijn en zorg indien nodig voor voldoende verduistering in de kamer. Laat de kamer dagelijks luchten en slaap indien mogelijk met het raam open. Zo blijft de kamer aangenaam fris. Draag luchtige, katoenen nachtkleding

 

2. Volg een consistent slaappatroon
Probeer elke dag zoveel mogelijk rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Slaap ook in het weekend niet te lang uit. Deze routine zal je lichaam helpen om beter te slapen.

 

3. Maak werk van je avondritueel
Stop minstens een halfuur voor je bedtijd met activiteiten, en neem rustig de tijd om je klaar te maken voor de nacht. Gedempt licht in de kamer bevordert de aanmaak van melatonine. Dit hormoon geeft je lichaam het signaal dat het tijd is om te gaan slapen. 

 

4. Let op je voeding
Om je spijsvertering tot rust te brengen, is het aangewezen om vier uur voor je gaat slapen niets meer te eten. Vermijd vooral voeding die suikers of koolhydraten bevat: die stimuleert de insulineproductie, wat dan weer de productie van melatonine afremt. Dit is het hormoon dat je nodig hebben om in slaap te vallen. Een warme kop melk voor het slapen gaan kan wel: dit bevat tryptofaan, een aminozuur met een kalmerend effect. Ook een kop kamillethee helpt om je geest tot rust te brengen.

 

5. Slaap niet teveel overdag
Wie ’s nachts slecht slaapt, heeft de neiging om dit overdag in te halen. Dutjes overdag maken het echter moeilijker om 's nachts in slaap te komen. Een kort dutje tussendoor mag wel, maar slaap niet langer dan 30 minuten en niet later dan 15 uur.

 

6. Doe dagelijks aan lichaamsbeweging
Om ervoor te zorgen dat je lichaam ’s avonds even moe is als je geest, is het belangrijk om gedurende de dag voldoende te beweging. Dit hoeft niet noodzakelijk sport te zijn. Neem eens wat vaker de trap in plaats van de lift, stap een halte eerder uit de bus of parkeer je auto wat verder. Gebruik je lunchpauze om een korte wandeling te maken of stoei mee met de kinderen. Profiteer zoveel je kan van de frisse buitenlucht, ook tijdens de wintermaanden.

 

7. Zorg voor ontspanning
Heb je last van stress, bouw dan in de loop van de avond een moment van ontspanning in. Dit kan in de vorm van een warm bad met rustgevende plantenextracten,  een goed boek, klassieke muziek of yoga- en ademhalingsoefeningen. Ook een ontspannende / rustgevende  massage met een ontspannende verzorgingsolie kan wonderen doen voor je nachtrust. Ga na wat voor jou het beste werkt en integreer dit ‘moment voor jezelf’ in je avondritueel. Om je lichaam extra te ondersteunen, kan je voor het slapen gaan een olie met rustgevende invloed aanbrengen, bijvoorbeeld op de slapen of in de hals. Ook een homeopathisch middel op basis van valeriaan kan hulp bieden bij ontspanning.

 

8. Toch wakker ‘s nachts?
Aanvaard dat je wakker bent en maak er geen probleem van. Probeer je niet op de wekker te fixeren. Kan je de slaap niet meteen vatten, zorg dan voor afleiding door bijvoorbeeld wat te lezen of een kop warme melk te drinken. Voor wie de neiging heeft om te gaan piekeren, kan het helpen om pen en papier bij de hand de hebben zodat je de gedachten van je af kan schrijven.

Meer weten?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en mis voortaan niets meer van Weleda! Je verneemt als eerste welke nieuwe producten we op de markt brengen en ook over heel wat andere zaken houden we je op de hoogte.

 

Klik hier om je aan te melden.

Ontspant en brengt tot rust
€14.99
Koop nu