Een sport die bij je past

Welke sport past bij mij?

Heb je nog niet zoveel ervaring op het vlak van sport, dan is het goed om eerst even uit te zoeken welke sport bij jou past.

Er zijn namelijk heel wat verschillende soorten sport en ze hebben elk hun specifieke voordelen voor je lichaam en je gezondheid.

Hoe kies je een sport die bij je past?

Om uit te zoeken welke sport voor jou geschikt is, is het goed om eerst even na te gaan welke doelstelling je wilt bereiken. Wil je wat meer lichaamsbeweging in je leven? Zoek je een manier om te ontspannen? Of wil je ook wat gewicht verliezen? Wil je graag je uithouding verbeteren of eerder je spierkracht versterken? Elke sport doet iets anders met je lichaam. Welke sport je ook kiest: elke vorm van lichaamsbeweging biedt heel wat voordelen! Heb je gezondheidsklachten of helemaal geen ervaring met sport, dan is het verstandig om eerst een arts te raadplegen. Ook hij kan je adviseren bij je sportkeuze.

Starten met sporten? Deze sporten zijn ideaal!

1. Wandelen

Wandelen is de ideale sport voor wie voorheen weinig of geen lichaamsbeweging kreeg. Tijdens een wandeling zet je je hart en je bloedsomloop flink aan het werk en tankt je lichaam extra zuurstof. Ook houd je je gewrichten soepel en train je op een lichte manier heel wat verschillende spieren. Om te wandelen heb je -op een paar stevige schoenen na- geen specifieke uitrusting nodig en je kan er op elk moment mee starten. Wandelen is dus ideaal als je last hebt van overgewicht en graag wat fitter wilt worden.

 

2. Hardlopen

Heb je al een gezonde basisconditie die je graag wilt verbeteren, dan is hardlopen misschien iets voor jou. Hardlopen heeft heel wat voordelen: tijdens een loopsessie versterk je heel wat spieren, gewrichten en pezen en werk je aan je uithouding, waardoor ook je weerstand verbetert. Bovendien helpt hardlopen ook als je wilt afvallen: je verbrandt maar liefst 700 à 800 calorieën per uur. Verder is het een prima manier om je hoofd leeg te maken na een drukke werkdag. Mogelijke nadeel van hardlopen is het feit dat dit belastend kan zijn voor je rug en je knieën.

 

3. Fietsen

Fietsen is de perfecte sport voor wie graag intensief beweegt in de buitenlucht. Zeker voor wie rugklachten heeft, kan fietsen een stuk interessanter zijn dan hardlopen. Je hoeft hele-maal geen mountainbike of racefiets te hebben om te starten; ook met een gewone stadsfiets kom je al een heel eind. Het leuke aan fietsen is dat je dit prima kunt integreren in je dagelijkse activiteiten. Neem voortaan wat vaker de fiets in plaats van de auto en je doet niet alleen je lichaam maar ook het milieu een groot plezier.

 

4. Zwemmen

Ook zwemmen is ideaal voor de beginnende sporter. Maar ook voor wie al een goede basisconditie heeft, biedt zwemmen heel wat voordelen. Tijdens het zwemmen wordt je lichaam ondersteund door het water, waardoor je spieren, pezen en gewrichten veel minder belast worden dan bij wandelen, hardlopen of fietsten. Toch train je tijdens het zwemmen je hele lichaam. De training kan je prima opbouwen en door de verschillende zwemslagen is er ook heel wat variatie mogelijk.

 

5. Yoga

Staat beweging voor jou gelijk aan ontspanning dan is yoga misschien wel jouw ideale vorm van lichaamsbeweging. Tijdens een yoga practice beoefen je diverse lichaamshoudingen die je combineert met een specifieke vorm van ademen. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat je een diepe ontspanning bereikt, niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal. Yoga zorgt er bovendien voor dat je een stuk leniger wordt en je spieren en gewrichten soepel houdt.

Verwarmt en ontspant de spieren
€11.99
Koop nu
Verkwikt en geeft energie
€7.99
Koop nu
Ontspant en bevordert het herstel van de spieren
€13.79
Koop nu
Eerste hulp voor spieren en bij blauwverkleuring van de huid
€8.99
Koop nu