Weleda Benelux maakt gebruik van cookies. Dit doen we om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren. We gaan echter zorgvuldig om met alle informatie en respecteren hierbij steeds je privacy. Meer informatie over ons privacy-beleid lees je in de Algemene voorwaarden.

 


Weleda AG

Ubicenter A, Philipssite 5, Bus 25
B-3001 Leuven
België


Spierpijn na het sporten

Ervaar jij ook spierpijn na het sporten?

Stijve of stramme spieren na het sporten: we krijgen er allemaal weleens mee te maken. Gelukkig is dit een heel normaal verschijnsel, zeker als je nog maar net bent gestart met sporten of een tijdje inactief bent geweest.

Laat je zeker niet ontmoedigen. Spierpijn is vervelend, maar eigenlijk een positief signaal van je lichaam. De pijn vertelt je immers dat je hard gewerkt hebt. Je spieren worden sterker!

Wat betekent spierpijn na het sporten?

Spierpijn na het sporten betekent dat je je spieren intensief gebruikt hebt en ze daardoor lichtjes hebt beschadigd. Door je spieren intensief te gebruiken zijn er kleine scheurtjes in ontstaan. Door deze scheurtjes te herstellen maakt je lichaam nieuwe spiermassa aan. Spierpijn betekent dus eigenlijk dat je spieren groeien. Spierpijn na het sporten is dus niet schadelijk, al kan het wel vervelend aanvoelen. De pijn houdt doorgaans een paar dagen aan en kan je soms in je bewegingen belemmeren. Het is dan ook verstandig om met je volgende sportsessie te wachten tot de spierpijn is weggetrokken. Wil je toch trainen, lees dan onze tips over sporten met spierpijn.

Twee soorten spierpijn na het sporten

Spierpijn kan direct na het sporten of zelfs tijdens het sporten opkomen. Het kan ook zijn, dat je pas 24 uur na het sporten last krijgt van spierpijn. Het eerste type spierpijn wordt veroorzaakt door een overschot aan melkzuur dat is vrijgekomen tijdens het sporten, en dat je lichaam niet snel genoeg kan afvoeren. Dit melkzuur maakt je lichaam aan tijdens het sporten. Loop maar eens in een flink tempo vijf keer de trap op en af. Dan voel je verzuring in je bovenbenen. Het tweede type spierpijn voel je pas na het sporten. De spierpijn komt door overbelasting van je spieren tijdens het sporten. Overbelasting klinkt zwaarder dan het is. Vaak zijn je spieren simpelweg niet gewend aan de bewegingen die je maakt. In beide gevallen is er niets ernstigs aan de hand. Je hoeft je geen zorgen te maken over de spierpijn. Wel kan het prettig zijn om je spieren extra aandacht te geven.

Op welke plaatsen kun je last hebben van spierpijn?

Spierpijn in je benen komt veel voor na het sporten, omdat je benen bij de meeste sporten erg intensief worden gebruikt. Vooral spierpijn in je bovenbeen kan venijnig zijn, bijvoorbeeld wanneer je nadien de trap op en af loopt. Daarnaast kun je ook spierpijn ervaren in je kuiten en je armen, net als in je billen en zelfs je buik, afhankelijk van de sport die je doet. Deze gezonde spierpijn in je benen, je armen, billen en buik is heel normaal en trekt meestal na enkele dagen vanzelf weg. Heb je echter spierpijn in je nek, let dan goed op of je wel op de juiste manier sport. Spierpijn in je nek kan immers wijzen op overbelasting van de spieren of een verkeerde houding tijdens het sporten. Ook kou kan spierpijn in de nek geven.

Verwarmt en ontspant de spieren
€11.99
Koop nu
Verkwikt en geeft energie
€7.99
Koop nu
Ontspant en bevordert het herstel van de spieren
€13.79
Koop nu
Eerste hulp voor spieren en bij blauwverkleuring van de huid
€8.99
Koop nu